Sunday, June 20, 2010

Ayelet haShachar and Hanetz haChamah

תלמוד ירושלמי מסכת ברכות דף ד:ב:
אמר רבי חצנא מאיילת השחר עד שיאור המזרח, אדם מהלך ארבעת מילין.  משיאור המזרח עד שתנץ החמה, ארבעת מיל.  ומניין משיאור המזרח עד שתנץ החמה ארבעת מיל?  דכתיב (בראשית יט) וכמו השחר עלה וגומר, וכתיב (שם) השמש יצא על הארץ ולוט בא צוערה.  ומן סדום לצוער ארבעת מיל?  יותר הוון!  אמר רבי זעירא המלאך היה מקדר לפניהן הדרך.  ומניין מאיילת השחר עד שיאור המזרח ארבעת מיל?  כמו וכמו, מילה מדמיא לחבירתה. אמר רבי יוסי בי רבי בון הדא איילתא דשחרא מאן דאמר כוכבתא היא, טעיא.  זימנין דהיא מקדמא, וזימנין דהיא מאחרה. מאי כדון, כמין תרין דקורנין דנהור דסלקין מן מדינחא ומנהרין . דלמא רבי חייא רבא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין בהדא בקעת ארבל בקריצתה וראו איילת השחר שבקע אורה. אמר רבי חייא רבה לרבי שמעון בן חלפתא בי רבי כך היא גאולתן של ישראל בתחילה קימאה קימאה, כל מה שהיא הולכת, היא רבה והולכת. מאי טעמא (מיכה ז) כי אשב בחושך, ה' אור לי. כך בתחילה (אסתר ב) ומרדכי יושב בשער המלך ואחר כך (אסתר ו) ויקח המן את הלבוש ואת הסוס ואחר כך (שם) וישב מרדכי אל שער המלך ואחר כך (אסתר ח) ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות ואח"כ (שם) ליהודים היתה אורה ושמחה. 
מאמר הגאולה של הרמח"ל חלק א':
דע כי לגאלה נמצאו שני זמנים, ומצאנום בגאלת מצרים ובגאלת בבל, ונודע לנו שכן יהיה בעתידה להגלות במהרה בימינו.  ועל אלה שני הזמנים נאמר הפסוק שהתחלתי בו בראשונה (מיכה ז, ח): "אל תשמחי איבתי לי" - זהו הזמן הראשון ונקרא "פקידה".  "כי אשב בחשך, ה' אור לי" - הוא השני, ונקרא "זכירה".
It seems to me that Ayelet haShachar is the Pekidah, and Hanetz haChamah is the Zechirah, and they are separated by 8 mil, which are each 7 years long.

(Thanks to my chavruta for inspiring this.)

9 comments:

  1. If you're saying that the Pekidah was 5727, then the Zechira is too late according to your Heshbon.
    If you're saying that the Pekidah was 5708, then the Zechira already passed.
    Maybe I'm not following (as usual :) ).

    ReplyDelete
  2. Each 4 mil is the length of the Machzor of the Sun.

    ReplyDelete
  3. That's deep, and if so, it could be correct to explain that the Milin also correspond to the count of the right, with Pekida from 499 to 499.5, and Zechira 8 later, from 507 to 507.5.

    And if that is so, it could also be correct to say that the 8 Milin correspond to the 8 Kings of Edom of the right, which bring us from 500 of the center to 508 of the right - an increment of 8, of kinds.

    ReplyDelete
  4. But does not the Zohar say that the Pekidah lasts until the Zechirah?

    ReplyDelete
  5. I think it depends how you look at it. The process proceeds, but as the Yerushalmi brings it, it goes up and down, after ויקח המן את הלבוש ואת הסוס we go back to what was before, וישב מרדכי אל שער המלך. The Ramchal has it the same.

    ReplyDelete
  6. Also note that the midrash with the length of the Etz Chaim immediately follows.

    ReplyDelete